بیت بایت

00110111
بیت بایت
طبقه بندی موضوعی

آموزش شبکه جلسه هشتم(انواع کابل های شبکه)

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ب.ظ

آموزش شبکه جلسه هشتم

انواع کابل های شبکه udp – stp

انواع کابل های شبکه کابل های شبکه در واقع مسیرهای فیزیکی عبور داده و سیگنال هستند که از یک نقطه از شبکه به نقطه ای دیگر منتقل می شوند. در این بخش، به مهم ترین رسانه های شبکه می پردازیم و کابل های زوج سیم محافظ دار و بدون محافظ را بررسی خواهیم کرد.

کابل زوج سیم

کابل زوج سیم از دو سیم به هم تابیده تشکیل شده است که برای ارتباطات تلفنی و بیشتر شبکه های مدرن امروزی به کار می رود. یک جفت سیم که دور هم تابیده شده اند، قابلیت انتقال داده را دارا هستند. این در هم تابیدگی به این دلیل است که در مقابل تداخل جلوگیری شود و نویز تولید شده سیم های موازی را کاهش دهد. همچنین به این روش، در مقابل امواج مغناطیسی خارجی هم مقاوم می شوند. طراحان کابل در واقع با این حرکت، یک جور محافظ مجازی درست کرده اند.

دو نوع کابل زوج سیم وجود دارد:

۱ UTP : یا زوج سیم بدون محافظ

۲ STP : یا زوج سیم با محافظ

کابل UTP در شبکه های مختلفی استفاده می شود. هر کدام از هشت سیم مسی موجود در کابل UTP با ماده ای عایق پوشیده شده اند. به علاوه این که هر سیم به دور دیگری پیچیده است. کابل های UTP با کمک همین لغو تداخل و نیروی مغناطیسی فعالیت می کنند. تعداد سیم هایی که به دور یکدیگر تابیده شده اند، خود باعث میزان لغو تداخل می شود. کابل های UTP باید از قوانین دقیقی پیروی کنند تا دقیقا مشخص باشد که در هر متر چقدر بایستی پیچ بخورند.

کابل های UTP را با سوکت های ۴۵RJ- به یکدیگر متصل می کنند. ۴۵RJ- یک سوکت هشت سیمه است که برای اتصال کامپیوترها در شبکه های محلی به کار می رود. UTP وقتی در شبکه بندی به کار می رود، معمولا چهارجفت کابل ۲۲ یا ۲۴ سیمه دارد. در شبکه های محلی که امپدانس ۱۰۰ اهم دارند، از UTP استفاده می کنند. باید توجه کرد که این کابل ها با کابل های تلفن فرق دارند و امپدانس آنها ۶۰۰ اهم است. استفاده از کابل های UTP مزیت های زیادی دارد، اندازه کوچکش در مواقعی که قطر کابل یک اهمیت است، به مزیتی برای این نوع کابل بدل می شود. این نکته که کابل های UTP کندترین رسانه انتقال داده بودند دیگر سخن درستی نیست و این کابل ها قادر هستند سرعتی تا ۱۰۰۰ مگابیت برثانیه را انتقال دهند.

اما از معایب این کابل می توان به آسیب پذیری در مقابل نویز الکتریکی اشاره کرد. همچنین فاصله میان دو مولفه در این نوع کابل ها نمی تواند خیلی زیاد باشد.

کابل های UTP استفاده های زیادی دارند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسته ۱ (۱ (Cat : برای ارتباطات تلفنی استفاده می شوند و برای انتقال داده مناسب نیستند.

دسته ۲ (۲ Cat ): برای انتقال داده تا ۴ مگابیت بر ثانیه مناسب اند.

دسته ۳ (۳ Cat ): در شبکه های BASE-T10 استفاده می شوند و می توانند تا حجم ۱۰ داده را منتقل کنند.

دسته ۴ (۴ Cat ): در شبکه های Token Ring وجود دارند و می توانند تا سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه داده را منتقل کنند.

دسته ۵ ( ۵ Cat ): می توانند داده ها را تا سرعت ۱۰۰ مگابیت منتقل کنند.

دسته (Cat 5 e5 e) : در شبکه هایی که سرعتشان تا ۱ گیگابیت بر ثانیه است، نصب می شوند.

دسته ۶ (Cat 6 ) : این دسته از کابل ها از زوج سیم های ۲۴تایی تشکیل شده اند و سریع ترین استاندارد UTP به شمار می آیند.

کابل های STP

کابل های محافظ دار فناوری حفاظت از سیگنال و لغو تداخل را به شیوه ای دیگر پیاده کرده اند. هر جفت سیم داخل یک فویل فلزی پوشیده می شود. هر چهار جفت سیم نیز دور یک فویل دیگر پیچیده می شوند و کابل های STP تقریبا ۱۵۰ اهمی هستند. کابل های STP هم در درون سیم و هم در بیرون سیم از تداخل کمتری برخورداند و از طریق سوکت های STP به یکدیگر وصل می شوند که از پایه مختص سیم های STP طراحی شده است.

بیشتر ویژگی های STP در محافظت از اطلاعات در برابر نویزها، امواج الکترومغناطیسی و همچنین تداخل امواج است و این کار را بسیار بهتر از کابل های UTP انجام می دهد، اما هزینه ساخت آن بالاست و نصب آن دشوار است. ضمن آن که محافظ فلزی آن بایستی در هر دو طرف به زمین متصل شود و اگر این کار به صورت نادرستی انجام شود، این محافظ به صورت آنتن عمل می کند و سیگنال های ناخواسته را هم جذب می کند. به علت هزینه بالا و دشواری نصب، STP ها به ندرت در شبکه های محلی نصب می شوند. STP ها عموما در اروپا کاربرد دارند.

ویژگی های کابل های STP به طور خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

سرعتی حدود ۱۰ تا ۱۰۰ مگابیت، هزینه در مقابل هر نود موجود در شبکه تقریبا گران است و اندازه سیم ها نسبت به بقیه رسانه ها بزرگ تر است و حداکثر طولی که یک کابل می تواند داشته باشد، ۱۰۰ متر است و این اندازه کوتاهی است.

در مقایسه با UTP و STP ، نکات زیر به ذهن وارد می شوند:

سرعت هر دو نوع کابل ها برای مناطق محلی است.

این کابل ها ارزان ترین رسانه ها برای انتقال داده ها هستند. کابل های UTP از کابل های STP هم ارزان تر هستند.

به خاطر استفاده بیشتر از کابل های UTP ، زیرساخت ها با این نوع کابل تطابق بیشتری دارند، بنابراین هزینه دوباره سازی نیز به هزینه های نصب STP نیز اضافه می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی