بیت بایت

00110111
بیت بایت
طبقه بندی موضوعی

بنچمارک چیست؟

جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰ ب.ظ

یکی از معروف‌ترین بنچ‌مارک‌های ابزارهای اندرویدی، AnTuTu است. انتوتو به آزمایش بخش‌های مختلف سخت‌افزار پرداخته و در نهایت یک امتیاز کلی به آن می‌دهد. اما اینکه امتیازات و اعداد و ارقام به چه معنی هستند، موضوع این مقاله است. می‌خواهیم بررسی کنیم که 1000 امتیاز بیشتر، چه قدر در عملکرد گوشی مهم و موثر است؟

امتیاز کلی و امتیازات جزئی

انتوتو هم مثل بسیاری از بنچ‌مارک‌های دیگر یک امتیاز کلی ارایه می‌کند. برای تک‌تک بخش‌ها هم امتیاز عددی جداگانه در نظر می‌گیرد. در انتوتو، امتیاز کلی با جمع کردن امتیازات زیرمجموعه حاصل می‌شود.

این امتیازات به خودی خود معنای خاصی ندارند و تنها هنگام مقایسه‌ی دو ابزار مختلف، قابل استفاده هستند.

اگر امتیاز یک گوشی 1000 باشد و دیگری 2000 امتیاز بگیرد، تقریباً سرعت آن در بخش‌های مختلف دو برابر است.

اگر بخواهیم بخش‌های جزئی‌تر سخت‌افزار را مقایسه کنیم، باید از امتیاز زیرمجموعه‌ها استفاده کنیم. مثلاً اگر بخواهیم فضای ذخیره‌سازی گوشی را زیر ذره‌بین بگذاریم و ببینیم چه سرعتی دارد، باید از امتیاز بخش Storage برای قیاس کردن ابزارها با هم استفاده نماییم.

what-does-antutu-measure-1

امتیاز UX

امتیاز تجربه‌ی کاربری یا User eXperience را در ابتدای لیست بررسی قرار دادیم چرا که هنگام استفاده از واسط کاربری و بخش‌های مختلف، بهترین ملاک ارزیابی سرعت و روان بودن واسط کاربری است. البته این موضوع تنها مربوط به روان بودن حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری است نه تجربه کلی آن.

اگر می‌خواهید دو ابزار را از نظر تجربه‌ی کاربری و سرعتی که در کاربردهای روزانه تجربه می‌شود، مقایسه کنید، امتیاز UX معیار اصلی خواهد بود

امتیاز UX خود به دو امتیاز زیر مجموعه تقسیم می‌شود. Multitask و Runtime. امتیاز مالتی‌تسک همان‌طور که از نام آن حدس زده‌اید، به سرعت سخت‌افزار در استفاده‌ی هم‌زمان از چندین اپلیکیشن بستگی دارد. مثلاً یک تراشه‌ی چند هسته‌ای در این بخش امتیاز بالاتری می‌گیرد.

امتیاز Runtime هم مشخص می‌کند که ران‌تایم اندرویدی یعنی Dalvik تا چه حد در اجرای اپلیکیشن‌ها سریع است.

مقاله مرتبط:

  • تغییرات احتمالی نسخه بعدی اندروید: ART جایگزین Dalvik می‌شود و دسترسی اپلیکیشن‌ها محدودتر می‌گردد

البته اگر از ران‌تایم جدید ART که با معرفی کیت‌کت ظهور کرده استفاده کنید، امتیاز بخش Runtime بنچ‌مارک بهتر می‌شود. اما این ران‌تایم فعلاً مراحل اولیه‌ی خود را طی می‌کند و ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. در آینده با جایگزین شدن کامل ART که مخفف Android Runtime است، با خیال راحت از عملکرد بهتر و سریع‌تر ابزار اندرویدی خود لذت ببرید.

what-does-antutu-measure-2

امتیاز رم

این بخش به رم دستگاه مربوط می‌شود. رم مخفف Random Access Memory، حافظه‌ای با دسترسی تصادفی است که در کنار پردازنده‌ی اصلی قرار می‌گیرد تا اجرای اپلیکیشن‌ها را تسریع کند. حافظه‌ی ذخیره‌سازی موضوع جداگانه‌ای است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

رم سریع‌تر به اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها و سرعت بالاتر در استفاده از آنها می‌انجامد

حافظه‌ی رم هم مثل پردازنده‌های گوشی، همیشه در حال استفاده است و اگر سرعت خواندن و نوشتن آن بیشتر باشد، سرعت ابزار اندرویدی شما را بهبود می‌بخشد. بنچ‌مارک انتوتو امتیاز رم را به دو بخش تقسیم کرده است. بخش اول اعمال حافظه‌ی رم است و بخش دوم سرعت رم. تفاوت این دو امتیاز حتی در اسنادی که عملکرد انتوتو را توضیح می‌دهد، دقیقاً مشخص نشده است. اما احتمال می‌دهیم که امتیاز RAM Operation به سرعت نوشتن روی رم بستگی داشته باشد و امتیاز RAM Speed به سرعت خواندن اطلاعات از رم. امتیاز کلی رم، معرف سرعت کلی رم است.

what-does-antutu-measure-3

پردازنده‌ی اصلی یا CPU

در گوشی‌ها تراشه‌ی مرکزی یک سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC است که هم پردازنده‌ی اصلی روی آن قرار گرفته و هم پردازنده‌ی گرافیکی بخشی از آن را به خود اختصاص داده است.

CPU یا Central Processing Unit، پردازنده‌ی مرکزی است که امور کلی را انجام می‌دهد. هر چه پردازنده‌ی اصلی سریع‌تر باشد، نرم‌افزارها سریع‌تر اجرا می‌شود و همه چیز به نظر سریع‌تر و روان‌تر می‌رسد. البته مثل دیگر بخش‌های سخت‌افزار ممکن است با ارتقای سرعت پردازنده‌ی اصلی، سرعت ابزار اندرویدی بیشتر نشود، چرا که ممکن است بخش دیگری عامل کند بودن باشد.

همیشه پردازنده‌ی بهتر و سریع‌تر، سرعت ابزار اندرویدی را بیشتر نمی‌کند

مثلاً در کپی کردن فایل، اینکه پردازنده‌ی اصلی سریع‌تر باشد، بسیار کم‌تأثیر است در حالی‌که فضای ذخیره‌سازی سریع‌تر، سرعت را به راحتی افزایش می‌دهد.

این روزها سرعت پردازنده‌ها، حتی مدل‌های رده پایین هم به حدی رسیده که به نظر می‌رسد بخش‌های دیگر نیاز به ارتقا داشته باشند. در مورد کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها هم این موضوع کاملاً روشن است و بسیاری از درایو حالت جامد به جای هارددیسک‌ها استفاده می‌کنند تا زمان اجرای نرم‌افزارها و بوت شدن ویندوز به شدت کاهش یابد.

علت اینکه گوشی‌های رده پایین بازار سرعت کمی دارند، فقط سرعت کم پردازنده نیست بلکه پردازنده‌ی گرافیکی، رم، فضای ذخیره‌سازی و حتی پردازنده‌ی تصویر هم در آن نقش دارند.

به هر حال، امتیاز پردازنده‌ی اصلی یکی از مهم‌ترین امتیازات سخت‌افزار است. این امتیاز به دو بخش تقسیم می‌شود. امتیاز محاسبات عدد صحیحی یا Integer و محاسبات عدد اعشاری یا Float. اعداد صحیح بخش اعشاری ندارند، مثل 1 و 2. اما اعداد اعشاری بخش بعد از ممیز دارند، مثل 1.2.

البته می‌توان در برنامه‌نویسی از محاسبات اعشاری استفاده کرد، اما مقدار متغیرها را عدد صحیح در نظر گرفت. در این صورت برای ذخیره کردن یا محاسباتی مثل جمع و ضرب، تعداد خانه‌های حافظه‌ای که توسط برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر از حد نیاز خواهد بود. هنگام محاسبه هم پردازنده مجبور به اجرای دستورات بیشتر خواهد بود و عملکرد بهینه نیست.

همیشه سرعت محاسبات اعشاری کمتر است چرا که پیچیدگی بیشتری دارند.

امتیاز انتوتو به پردازنده‌ی اصلی، هر دو نوع محاسبه را در نظر می‌گیرد.

what-does-antutu-measure-4

پردازنده‌ی گرافیکی

گوشی‌ها هم مثل کامپیوترها دارای پردازنده‌ی گرافیکی هستند. GPU مخفف Graphical Proccessing Unit واحدی برای محاسبات گرافیکی است. شاید گوشی‌های رزولوشن بالا را دیده باشید که از نظر گرافیکی بسیار کند به نظر می‌رسند. مشکل اصلی چنین گوشی‌هایی معمولاً پردازنده‌ی گرافیکی است که از پس اجرای سریع پردازش دستورات برای رندر کردن دو یا سه‌بعدی تصویر در رزولوشن بالای صفحه نمایش بر نمی‌آید.

گوشی‌های رده پایینی که رزولوشن بالا دارند، با پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف خود، کند به نظر می‌رسند

رندر دو بعدی شامل انجام محاسبات مربوط به افکت‌های دو‌بعدی واسط کاربری می‌شود و رندر سه بعدی بیشتر در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های گرافیکی کاربرد دارد.

نکته‌ی جالب این است که پردازنده‌ی اصلی قادر به انجام همه نوع پردازش است، اما برای پردازش امور گرافیکی که تعداد بسیار زیادی دستور با سرعت کم اجرا می‌شوند، پردازنده‌ی گرافیکی ساختار بهینه‌تری دارد.

انتوتو توان پردازش گرافیکی را با اجرای گرافیک دو بعدی و سه بعدی مشخص می‌کند. مثلاً بازی پرندگان خشمگین به رندر دو بعدی قوی محتاج است در حالی که Angry Birds Go! که نسخه‌ی پیشرفته‌تر پرندگان خشمگین است، به رندر سه‌بعدی مناظر نیاز دارد.

what-does-antutu-measure-5

I/O یا ورودی و خروجی‌ها

Input/Output یا بخش ورودی‌ها و خروجی‌ها به سرعت فضای ذخیره‌سازی ابزار اندرویدی شما که ممکن است، فلش‌مموری یا کارت SD داخلی باشد، مربوط می‌شود. فایل‌ها، تنظیمات، اپلیکیشن‌ها و هر داده‌ی مهم دیگری، روی فضای ذخیره‌سازی گوشی قرار می‌گیرد. ابزار اندرویدی مرتباً مشغول استفاده از داده‌های مختلف است. آنها را می‌خواند و می‌نویسد. هر چه حافظه‌ی ذخیره‌سازی سریع‌تر باشد، بارگذاری اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها و همچنین ذخیره کردن آنها سریع‌تر صورت می‌گیرد.

حتی لگ‌های ظاهری سیستم عامل هم کاهش پیدا می‌کند چرا که نرم‌افزارهایی که در پس‌زمینه مشغول بارگذاری یا ذخیره کردن اطلاعات هستند هم سریع‌تر کار خود را به پایان می‌رسانند.

استفاده‌ی اپلیکیشن‌های پس زمینه از حافظه‌ی ذخیره‌سازی هم ممکن است لگ ایجاد کند

انتوتو برای ارزیابی I/O دو امتیاز زیرمجموعه در نظر می‌گیرد. امتیاز اول برای بخش Storage است و امتیاز دوم به Database تعلق دارد. Storage سرعت ورودی و خروجی فضای ذخیره‌سازی داخلی است. اما امتیاز Database به سرعت نوشتن و خواندن بانک‌داده مربوط می‌شود که کار مشکل‌تری است و overhead یا منابع مازاد نیاز دارد. به همین دلیل امتیاز کمتری در این بخش به دست می‌آید.

what-does-antutu-measure-6

جمع‌بندی


بنچ‌مارک‌هایی مثل انتوتو، ممکن است بخش‌های مختلف سخت‌افزار را به دقت ارزیابی کنند، اما دقیقاً با تجربه‌ی عملی افراد از ابزار همراه خود متناسب نیستند. همان‌طور که قبلاً در زومیت اشاره شد، برخی از سازندگان وسایل همراه، محصول خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که امتیاز بالاتری در بنچ‌مارک‌ها بگیرد. به عبارت ساده‌تر از حقه و فریب استفاده کرده‌اند تا سرعت بالاتر محصولات خود را با رقبا مقایسه کنند. یک راه ساده افزایش سرعت کلاک پردازنده‌های اصلی و گرافیکی است که در کاربردهای عادی و دیگر اپلیکیشن‌ها به وضعیت معمولی خود برمی‌گردد.

نکته‌ی دیگر این است که حتی اگر تقلبی هم صورت نگرفته باشد، باز هم همه چیز مشابه استفاده‌ی عادی روزانه نیست و تفاوت‌های هر چند کوچکی وجود دارد.

امتیاز انتوتو یک راه ساده برای تخمین سرعت ابزار اندرویدی است. ارزیابی دقیق با استفاده‌ی عملی از ابزار مشخص می‌شود.

به نظر شما چه قدر می‌توان روی امتیاز بنچ‌مارک کاملی مثل انتوتو حساب باز کرد؟ آیا تا به حال امتیاز انتوتو شما را از صحت آن ناامید کرده است؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۱

نظرات  (۱)

عالیعهد بوـــــــــــــــــد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی